| DIY WINDOWSILL

5 / 7 / 2015

Vanhoissa taloissa on paljon hienoja piirteitä, jotka tekevät niistä kodikkaita ja kutsuvia. Ja erottavat ne uudesta rakentamisesta. Yksi tämmöinen on ehdottomasti leveät ikkunasyventeet ja ikkunalaudat – asia, jota jaksan ihailla aina ja missä vaan! Niille voi kasata viherkasveja, lehtiä tai lähes tulkoon mitä tahansa, ja lopputulos on aina rento ja kauniin persoonallinen. No meillä ei moisia hienouksia ole, joten halusin kokeilla, miltä itserakenneltu ikkunalauta näyttäisi yhdessä meidän huoneessa.
 
Paikaksi valikoitui keittiössä vähän tyhjänpanttina seissyt nurkka, johon ei muutakaan huonekalua ole voinut ajatella. Hylly löytyi Biltemasta, se sellainen ihan perus 20 cm syvä liimapuulevy, joka maksoi 6,99 €. Kannakkeet jäivät joka tapauksessa piiloon, joten ruuvasin ne irti yhdestä puuvajasta löytyneestä laudanpätkästä. Merimies tarvittiin vielä sahaamaan ja siinä hyllyn tekoprosessi melkein olikin. Jätin ikkunalaudan toistaiseksi ilman maalia, sillä puunväri oli kiva ihan sellaisenaan. Lopputulos on mun mielestä aika hyvä ja sisustelija tietysti tykkää uudesta tasosta, jolle muutella asetelmia! :)


Lundia Systems / gifted

itsetehty ikkunalautatee se itse ikkunalauta

If you follow me on Instagram, you probably already know that I DIYed a small windowsill to our kitchen. Windowsills are very charming, nice details in an old house. We don´t have those, so I wanted to try how it would look like. I think this space is now in better use, so this little windowsill of mine can stay.

| WOOL BLANKET

1 / 7 / 2015

Kesä ja kirppikset, yksi parhaista yhdistelmistä! Unelmaista olisi päästä vaikka Kööpenhaminaan isolle ulkoilmakirppikselle, oon sellaisessa paristi ollut ja tunnelma on loistava! Nyt on kuitenkin tyytyminen vain kotioloihin eikä sekään ole huono vaihtoehto, sillä vihdoin ja viimein löysin kauan etsinnässä olleen värikkään villahuovan! Mummonruutuisesta on tullut haaveiltua, mutta tämä käy yhtä hyvin – viltti pesukoneeseen, villa-ohjelma päälle ja kuivatus kesäsäässä, siinä on mulle sopivin neulontaohje ;). Tämä lysti kustansi neljä ja puoli euroa.

 
kudottu villahuopavillahuopaneulottu villahuopa

Finally I found this, a colorful wool blanket I´ve been looking for many years now. I have no patience to start a project like this, so this was the only way. Cost me only 4,5 euros and after washing it was good to go!

| THE THONET PROJECT – AFTER

28 / 6 / 2015

Hei! Käsinojallisen Thonet-tuolin kunnostusprojekti on maalissa! Vaikea uskoa, miten nopeasti kaikki meni, vaikka tämä on ollut ehdottomasti haastavin kunnostusjuttu mitä oon koskaan tehnyt (täältä voi katsoa ennen-kuvat). Seuraavassa siis pieni katsaus projektin vaiheisiin sekä tietysti lopputulos.

Koko homma alkoi tietenkin ruuvien ja osien irrotuksella, mikä ei tietenkään sujunut täysin ongelmitta. Tuolin iästä mulla ei oikeastaan ollut mitään käsitystä, mutta tiesin että se on kärsinyt kosteusvahinkoja. Ruostuneista ruuveista katkesi siis varmaan joka toinen… Aika kauan sainkin kaivaa, että niistä jokainen oli saatu pois. Tämän jälkeen päätin siirtyä heti projektin vaikeimpaan osuuteen eli istuinosan ja jalkojen pyöreän tukiosan korjaamiseen. Niissä kummassakin oli liimaus antanut pahasti periksi eli osat täytyi yhdistää uudelleen. Jäykistynyt puu ei tietenkään suostunut taipumaan tuumaakaan, joten laitoin osat useaksi tunniksi lämpimään veteen likoamaan. Tähän kohtaan voitte kuvitella merimiehen taustalle pyörittämään päätä, haha! :D Homma kuitenkin toimi ja sain taivutettua osat kohdilleen puristimien avulla. Liimaamaan pääsin tosin vasta, kun puu oli kunnolla kuivunut.


thonetthonet_lähtötilanne

Osien kuivuessa aloitin muiden kappaleiden hiomisen. Osa osalta. Kävin myös tuolinraadon kanssa vaasalaisessa puusepänliikkeessä hakemassa uuden istuinosan. Tässä tuli tehtyä pieni moka, sillä olisin päässyt helpommalla, jos 4 mm istuinvaneri olisi sahattu vähän pienemmäksi. Sain siis veistellä ja hioa sitä aika pitkään ennen kuin osa sopi tuoliin niinkun piti..

Hionnan jälkeen oli sitten käsinojien sekä muiden paklausta vaativien kohtien vuoro. Käsinojissa oli yhteensä viisi murtumaa, jotka vaativat korjaamista. Ajattelin, että tämä menee varmaan päin sanonko mitä, mutta olenpahan ainakin kokeillut… Päädyin vuolemaan nojien murtumista puukolla pahimmat törrötykset pois ja paikkaamaan loput kohdat puulle tarkoitetulla pikasilotteella. Silotteen työstöaika oli vain 5 minuuttia, joten tein pienen määrän massaa varmaan 5-6 kertaa. Välillä hioin ja taas lisäsin silotetta. Lopputulos yllätti mut ihan täysin, sillä se oli aivan perfekt! :)


työstöäOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lopuksi jäljellä oli ”enää” istuinosan liimaus ja paklaus, kaikkien osien maalaus sekä uusien ruuvien hakureissu. Musta käsinojallinen tuoli on ollut mulla haaveissa jo kauan, joten en sitten enempää miettinyt muita värivaihtoehtoja. Maalina käytin jälleen mattaa Kiva-kalustelakkaa. Tuoli oli prosessin aikana elänyt sen verran, että jouduin käyttämään kokoamisessa apuna kiristysliinoja. Kokoaminen taisi muuten olla koko homman hikisin vaihe ;)

Silti lopputulos on koko vaivan arvoinen, sillä tuolista tuli juuri niin kaunis kuin uskalsin haaveilla!! Tämä on ehkä ainoa tuoli, jonka vuoksi jaksoin tän urakan aloittaa – ei tule joka päivä vastaan kirpparilla ja muotoilu on aivan huikea!! Rakastan!


thonet korjauksen jälkeen_2käsinojallinen thonetblack thonet arm chair

My Thonet project has reached it´s goal – it´s black and beautiful and feels like brand new! I love it!! So worth of all that trouble and work I went through :)